Sprints

Voor medewerkers

Interventies zijn het meest effectief als ze zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van een team en de teamleden zelf meedenken en meebesluiten over welke vaardigheden ze willen ontwikkelen. Dat kan natuurlijk variëren van feedback vragen, geven en gebruiken tot design thinking gebruiken om te experimenteren en te innoveren. Maar het team is zelf aan zet. 

Sprints

Voor managers

​In elke ontwikkelingsfase vraagt leiding geven en nemen andere kwaliteiten. Zo werkt directief leiderschap eigenlijk alleen om teams en nieuwe opdrachten op gang te brengen. Teams met strijd hebben vaak meer aan een mediator.

Teams in alle fasen hebben iets aan leidinggevenden die mensen met elkaar in verbindingen brengen, richting duiden en die middelen, mogelijkheden en ontwikkeling voor een goede uitvoering mogelijk maken.

Iedere manager heeft voorkeuren in zijn/haar gedragsrepertoire. Dus vraagt anders leidinggeven en leren van nieuwe vaardigheden om maatwerk. Op basis van hoe jij je team vooruit helpt of misschien tegenhoudt en hoe je je persoonlijk verder wilt ontwikkelen. 

Reflectie

Naast het oefenen van vaardigheden, heeft een team ook momenten van reflectie nodig, waarbij het proces dat het team doorloopt aan de orde komt. De voortgang bespreken. De teamontwikkeling en de onderlinge dynamiek en kijken naar de resultaten. Zo kan een team zien en besluiten wat hen stimuleert en hen weerhoudt, welk gedrag of acties je wilt stoppen en wilt continueren. Om de koers bij te sturen of scherper aan de wind te varen.

Daar waar training en coaching raken aan motivatie wordt de Map of Meaningful Work ingezet. Omdat de map de diepere drijfveren inzichtelijk, bespreekbaar en hanteerbaar maken.

Netwerk

52ºN 5ºE coacht en biedt korte trainingen met praktische impact. Soms samen met coaches en trainers in mijn netwerk. We zorgen ervoor dat dit aansluit bij de laatste wetenschappelijke inzichten en theorie, maar we zijn ook vooral praktisch en gericht op oefenen met elkaar. Zodat teamleden nieuwe kennis omzetten naar een nieuwe vaardigheden voor actie in de dagelijkse praktijk. 

© 2019 Lilian Kolker - 52n5e.nl